Mako, 30.05.2018
Koleje Izraelskie zakończyły eksperyment, którego celem było zapobieganie możliwie największej liczbie wypadków kolejowych skutkujących obrażeniami lub śmiercią zwierząt w obszarach ich zamieszkiwania, przez które przebiegają tory kolejowe.
Eksperyment, przeprowadzony we współpracy z Hanoch Burger Agronomists Ltd., polegał na testowym uruchomieniu systemu polskiej produkcji odstraszającego dzikie zwierzęta z obszaru kolejowego za pomocą „krzyków ostrzegawczych” – dźwięków, których emisja uruchamia się automatycznie, gdy pociąg zbliża się do obszaru, w którym znajdują się dzikie zwierzęta. Hałas jadącego pociągu nie wystarcza do osiągnięcia tego celu, ponieważ kiedy pociąg się zbliża, zwierzęta są już bardzo blisko, lub wręcz na torach, i są narażone na niebezpieczeństwo kolizji.
Eksperyment polegał na umieszczeniu dwóch urządzeń odstraszających w obszarze Zichron Yaakova. Emitują one dźwięki w promieniu 140 metrów w każdym kierunku. System jest sterowany przez urządzenia automatyki kolejowej na podstawie informacji z torów. Gdy nadjeżdża pociąg, uruchamiany jest mechanizm elektroniczny przesyłający informację do systemu w celu aktywacji dźwięków, umożliwiających w porę ucieczkę zwierząt dzięki emisji sygnału trwającego pół minuty (lub dłużej), aż do dojazdu pociągu do urządzenia. Jednak gdy pociąg się nie zbliża, zwierzęta mogą przebywać w pobliżu torów i żerować.
Kolizje dzikich zwierząt z pociągami są powszechne na świecie, na przykład w krajach skandynawskich, które borykają się ze spustoszeniami w populacji dzikich jeleniowatych i innych zwierząt. W Izraelu jest to poważny problem z powodu rozwoju sieci kolejowej i jej lokalizacji. Odcinek torów przechodzi przez obszary Dor i Zichron Yaakov, który obfituje w strumienie i bogatą roślinność, pola uprawne oraz stawy rybne, i jest centralnym punktem dla dzikich zwierząt pragnących dotrzeć do plaży i jej otoczenia.
Wraz ze wzrostem liczby eksploatowanych pociągów po otwarciu linii takich jak Galilee Train i Valley Railroad, powszechne stały się zderzenia składów z dzikami, mangustami, szakalami, królikami, jeżozwierzami i innymi dzikimi zwierzętami. Ponad 100 dzikich przedstawicieli fauny Izraela ginie każdego roku w kolizjach z pociągami. Problem dotyczy całego kraju i powoduje straty finansowe, opóźnienia pociągów, a także poważne szkody w przyrodzie.
Równolegle z eksperymentem Koleje Izraelskie i Oddział Infrastruktury Kolei Izraelskich przeprowadził szereg udanych działań mających na celu ograniczenie opisywanego zjawiska. Należą do nich dostosowanie przejść pod torami (do roli przejść dla zwierząt) i grodzenie linii kolejowych, aby zachęcić zwierzęta do przekraczania torów przez istniejące już przejścia. Planuje się modernizację i rozbudowę torów w rejonach przybrzeżnych, w tym w obszarach Dor i Zichron Yaakov, a także stworzenie dodatkowych przejść pod torami.
– Obszar przybrzeżny Dor i Zichron Yaakow zawsze był słabym punktem pod tym względem. Dzięki staraniom Kolei Izraelskich, które obejmowały między innymi liczne grodzenia torów i wykorzystanie różnych technologii, stale spada śmiertelność dzikich zwierząt – mówi Michael Cohen, wiceprezes ds. Infrastruktury w Kolejach Izraelskich. W najbliższych tygodniach narodowy przewoźnik zdecyduje, czy zgodnie z budżetem rozszerzyć program pilotażowy na dodatkowe obszary kraju.
Żródło: צפו: כך מונעים מרכבות לדרוס חיות