Organizatorem konferencji z 11 października br. była Wyższa Szkoła Techniczna w Katowicach. Program podzielono na dwie części. W pierwszej dyskutowano o połączeniu kolejowym w relacji Katowice – Kraków obecnie (prezentacja PKP PLK S.A.) oraz w przyszłości (prezentacja firmy Bombardier), a także szybkim połączeniu Hyperloop (prezentacja firmy Hyper Poland). Część drugą poświęcono pasażerskim przewozom kolejowym realizowanym w województwie przez Koleje Śląskie, transportowi kolejowemu na linii Katowice – Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach i kolejowemu ruchowi regionalnemu.
Modernizacja linii kolejowej ze stolicy Górnego Śląska do stolicy Małopolski jest w toku i, według PKP PLK S.A., ma się zakończyć w drugiej połowie 2020 roku (źródło: http://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/informacje-prasowe/kolej-laczy-regiony-szybsze-i-wygodniejsze-podroze-z-krakowa-do-katowic-3497/). Jak zapowiada minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podróż ma trwać godzinę i pięć minut (źródło: https://slask.onet.pl/adamczyk-odcinek-linii-kolejowej-e30-katowice-krakow-bedzie-gotowy-w-2020-r/0nmf8wv). Dyskutowano również o rewitalizacji linii Tarnowskie Góry – Zawiercie, która umożliwiłaby sprawne połączenie Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej z lotniskiem w Pyrzowicach. Od pomyślnej realizacji obu projektów w dużej mierze zależy rozwój regionu. Na antenie Polskiego Radia Katowice, będącego obok „Gazety Wyborczej’ i TVS jednym z partnerów medialnych konferencji, prezes Kolei Śląskich Wojciech Dinges wyraził opinię, że połączenie z Pyrzowicami przynajmniej na jakimś odcinku musiałoby być budowane praktycznie od zera. Jakże kusząca wydaje się zatem wizja szybkiego połączenia Hyperloop, dzięki któremu pasażerowie dotarliby z Katowic na lotnisko nawet w pięć minut!
Prezes Kolei Śląskich mówił także o planowanych na przyszły rok dodatkowych połączeniach między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim oraz o wydłużeniu w czasie wakacji niektórych kursów ze Zwardonia do słowackiej Czadcy.
W Katowicach nie zabrakło chwil ważnych, ale i miłych. Jak już wspomniano konferencja rozpoczęła się w Gliwicach, gdzie na tamtejszym zmodernizowanym dworcu kolejowym odsłonięto tablicę poświęconą pamięci prof. dr. inż. Antoniego Rosikonia (1907 – 2013), wybitnego naukowca, kolejarza, m.in. byłego dyrektora Biura Projektów Kolejowych w Katowicach oraz organizatora i kierownika Katedry Budowy Kolei na Politechnice Śląskiej. Warto dodać, że niespełna trzy tygodnie przed śmiercią swój ostatni w życiu wykład prof. Rosikoń wygłosił w murach WST w Katowicach.
Ponadto podczas konferencji prezes Przedsiębiorstwa Wdrożeniowo-Produkcyjnego NEEL Sp. z o.o. Marek Stolarski odebrał w imieniu firmy certyfikat i godło Swedish Standard. To znany i ceniony w całej Skandynawii znak jakości potwierdzający najwyższe standardy zarządzania, jakości towarów i usług oraz kultury biznesowej przedsiębiorstwa.
Konferencja cieszyła się zainteresowaniem mediów, a w gronie jej patronów znaleźli się między innymi Fundacja Grupy PKP, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, wojewoda śląski Jarosław Wieczorek, marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa, prezydent Miasta Katowice Marcin Krupa, PKP S.A., Koleje Śląskie, Urząd Transportu Kolejowego oraz Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.